Cliënten aanzetten tot verandering

Het voordeel van het coachvak is dat mensen vrijwillig naar je toe komen. Ze willen leren, groeien en mogelijk zelfs veranderen als ze daardoor kunnen groeien. Daarmee heb je al de helft gewonnen. Dat is niet in alle hulpverleningsberoepen zo. Velen worden als hulpverlener toegewezen en hun cliënten zitten mogelijk niet te wachten op ‘bemoeizucht’, ingewikkelde gesprekken of willen helemaal niet van hun problematiek af, omdat ze daar hun identiteit aan ontlenen. Hoe zorg je nou dat je cliënten of patiënten toch aanzet tot verandering?

In welke hoedanigheid je ook in de positie komt dat je de rol hebt anderen te helpen, als het om emotionele problematiek gaat komt helpen vrijwel altijd neer op aanzetten tot een verandering die intern moet plaatsvinden. Maar wanneer zijn mensen nou bereid tot veranderen? De menselijke geest is behoorlijk taai. Zodra er een conclusie wordt gemaakt, wordt die vastgezet en ontleent men daar een identiteit aan: “ik ben mijn overtuigingen”. Daar mag je niet zomaar aankomen als coach of therapeut. Ondanks dat men rationeel misschien kan zien dat bepaalde ideeën niet werken, is het emotioneel nog niet zo vanzelfsprekend om dan zomaar een ander pakketje overtuigingen aan te nemen. Maar emoties reageren wel op destructieve overtuigingen met nare emotionele feedback als weerstand, schuldgevoel of verdriet.

“Emotionele problemen vragen om een interne verandering”

Motivatie voor verandering

Er zijn maar twee reden waarom mensen bereid zijn tot veranderen en dat zijn noodzaak en passie. En ook in die volgorde. Dit is namelijk een kwestie van het ‘weegschaalprincipe’. Aan de andere kant van noodzaak ligt comfortzone. Bekende ellende is voor de meesten nog beter dan onbekend geluk. Als ellendige comfortzone aan de ene kant van de weegschaal ligt en passie aan de andere kant, dan is het oncomfortabele vooruitzicht van de noodzaak te veranderen meestal zwaarder dan de passie. Tenzij! Er duidelijk gaat worden dat de comfortzone niet langer draaglijk is…. En daar ligt de kunst en finesse van het coachen: zowel de noodzaak als de passie intensiveren. Maar(!) breng je de boodschap van de noodzaak te moeten veranderen met een oordeel, dan word jij de vijand in plaats van de redder. Je zult moeten jongleren met de ballen ‘comfortzone’, ‘noodzaak’ en ‘passie‘. Daarbij zorgende dat je altijd het vertrouwen houdt van de cliënt.

“De kunst is een rationeel moeten om te buigen naar een emotioneel willen”

Het fijne van EmotieCoaching is dat je als EmotieCoach nooit bepaalt welke verandering er nodig is en waarom. Doordat je namelijk vertaald wat de emoties van de client vertellen en je daarmee als spreekbuis fungeert van het innerlijk weten zal de motivatie tot verandering altijd zowel intrinsiek zijn als op het juist moment. Echter moet de cliënt wel ook mentaal bereid zijn tot verandering, want negen van de tien keer zullen er overtuigingen moeten veranderen. Zoals ik eerder aangaf is een mentale motivatie nimmer genoeg, hij moet emotioneel gevoed worden op een manier die de wens naar verandering zwaarder in de weegschaal legt dan de comfortable zone die geen verandering wil. Dat betekent dat een rationeel inzicht emotioneel bevestigd moet worden, want kwartjes van inzicht vallen niet in het hoofd, maar in de onderbuik.

Emoties zetten aan tot verandering

Onderschat de waarde en functie van emoties niet als het om veranderen gaat. Emoties sturen ons. Ze sturen ons op ons pad. Maar let op! Ze sturen ons niet náár een doel, maar vanúit een doel. Ons pad ontvouwt zich vanuit ons wezenlijke zelf in manifestatie naar buiten. Emoties communiceren daarin naar ons mentale brein, als tolk, wat wel en niet klopt bij ons natuurlijke zelf. Daar is nog een hele hoop over te zeggen, maar terugkerende naar verandering zijn het de emotionele ‘pijn’ en ‘fijn’ die ons aanzetten tot actie, stilstand en daarmee beweging c.q. verandering.

“Een goede heelmeester legt zijn vinger op pijn en opent de deur naar fijn”

Oftewel: soms moet je een probleem creëren voor een cliënt dat ze eerder geneigd waren te negeren. Tenzij(!) ze reeds gebukt gaan onder pijn… Dan laat je de pijn volledig links liggen en werk je op het ‘fijn’. Jongleren dus. Ook als jij jezelf coacht! En heel wakker blijven voor 1. de weegschaal van pijn en fijn en 2. De emotionele feedback die aangeeft welke verandering er nodig is.

 

EmotieCoaching is een snelle en oprechte methode om via de emoties die de cliënt ervoer tijdens een levenssituatie en waarin een bepaald thema getriggerd werd, in slechts enkele minuten tot een zelfhelend proces aan te zetten. Het is een coachvorm die op zichzelf staat, maar ook heel goed geïntegreerd kan worden in reeds bestaande therapievormen. Het is namelijk vooral een methode waarin je middels een gesprekstechniek de actuele thema's blootlegt en begrijpt wat hierin nodig is. De thema’s worden bepaald door de emoties die actief zijn. Daardoor weet de EmotieCoach wat het onderbewuste van de cliënt aangeeft nodig te hebben.

Je leert tijdens de opleiding deze thema's in diepte kennen, maar ook leer je effectieve interventies om bij de gerelateerde emotiegroep te gebruiken. Heb je andere interventies geleerd en begrijp je het doel daarvan, dan passen die prima in de EmotieCoach sessie.

De visie waar vanuit de EmotieCoach werkt is gebaseerd op het werk van Vera Helleman, schrijfster van ‘De emotie encyclopedie’ en bedenker van de 8 emotiegroepen. Deze 8 emotiegroepen navigeren ons door verschillende facetten van het leven. Ze zijn gebaseerd op natuurwetten die allemaal een stukje van creatie vertegenwoordigen en derhalve een bepaald levensthema. Deze 8 thema’s samen vormen het geheel van schepping. De emotiegroepen behelzen zowel positieve als negatieve emoties (de emotieladders) die in hun verschijningsvorm aangeven hoe ver iemand trouw is aan zijn of haar ware zelf. Met een bepaalde bevragingsmethode filteren we deze emoties, zodat duidelijk wordt wat de binnenwereld van de desbetreffende persoon communiceert. Omdat ze vanuit diep inzicht over hoe de wereld van creatie werkt zijn ontstaan en daarom de natuurlijke logica bevatten, ervaren mensen de methode als bevrijdend.

1 reactie op “Cliënten aanzetten tot verandering”

  1. Mooi verhaal, kan me er goed in vinden. Het woord redder gebruiken voor een therapeut of coach of andere hulpverlener op psychisch vlak, vind ik niet passend . Als je je hulpverlener als redder gaat zien, of omgekeerd als de hulpverlener zich als redder gaat zien , kom je mijns inziens in een verkeerde positie ten opzichte van elkaar .

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

EEC logo liggend wit-oranje
 
OMDAT INZICHT HET VERSCHIL MAAKT

Het Emotie Expertise Centrum heeft als doelstelling het overdragen van kennis en inzicht over de functie, boodschap, werking van en omgang met emoties.
Wij streven ernaar dat emoties weer de positieve aandacht krijgen die ze verdienen, zodat de mens in balans met zichzelf en zijn omgeving kan functioneren.

Abonneer je op onze nieuwsbrief

Something went wrong. Please check your entries and try again.

We gebruiken MailChimp als ons marketingautomatiseringsplatform. Door hieronder te klikken en dit formulier in te dienen, erkent u dat de door u verstrekte gegevens worden overgedragen aan MailChimp voor verwerking in overeenstemming met het Privacybeleid en de Voorwaarden van MailChimp.

Founder

Vera Helleman is oprichter van het EEC, schrijfster van 'De emotie encyclopedie' en founder van het gedachtegoed rondom de acht emotiegroepen en hun betekenissen. Tevens trainer van de EmotieCoach opleiding.

Winkelmand
Scroll naar top